Properes xerrades:


Contes publicats

Contes publicats

dimecres, 7 de gener del 2015

CONTES I EMOCIONS


IDENTIFICAR I EXPRESSAR EMOCIONS A TRAVÉS DELS CONTES



La lectura i audició dels contes són magnífics recursos  per educar les mocions i comprendre el nostre món interior, alhora que els permet endinsar-se en la vida d’uns altres, observant el món i les múltiples vivències que es reflecteixen en una història des d’una distància que els dóna seguretat.  Els infants poden identificar-se en diferents personatges, situacions, històries, aventures... i projectar el seu propi món de fantasies i creativitat, però, també, ens permet endinsar-nos, en la vida, en els sentiments, en les inquietuds, els problemes, les vivències que en el conte s’hi viuen, poden ajudar als infants a identificar les pors, els neguits, la vergonya, la tristesa, l’alegria..., en definitiva les pròpies emocions i necessitats. A partir, d’ identificar-les en els personatges propers dels contes, els ajuda a entendre-les d’una manera diferent, a conèixer-nos a nosaltres mateixos, a identificar les nostres emocions, els nostres sentiments, les nostres limitacions, les nostres inseguretats, necessitats... i, alhora, a compartir-les, a gestionar-les i a alliberar-les. Al mateix, temps, els ensenyen un seguit de valors: esforç, amistat, compartir, confiança en si mateix, a acceptar-se tal com són, etc., que els seran útils i bàsics per créixer com a persones.

Amb ulls de nens i des de la distància, en tercera persona, ja que no són a ells els que els hi passa això, sinó als personatges dels seus valuosos contes, van prenent consciència de les seves pròpies emocions. Per tant, ja fanel primer pas és prendre consciència de les seves emocions.
Una bona manera de començar a treballar la nostra consciència emocional pot ser responent a preguntes com ara:

·         Com es sent ( el personatge del conte...)?
·         Per què es sent així, el ...?
·        Li agrada sentir-seaixí?
·         Què pot fer per canviar i sentir-se millor?

· etc
      
Un cop són capaços d ’identificar les seves emocions dels altres, com a pròpies, començaran a posar nom a allò que els passa i el pas següent, a detectar com es senten.

Quan més aviat comencem a utilitzar aquests termes millor. Cal ensenyar els nostres fills, alumnes... a connectar amb si mateixos perquè puguin comprendre, identificar i verbalitzar com se senten. És important que dediquem i dediqueu un moment al dia a preguntar-los com se senten. Qualsevol situació de la vida quotidiana és bona per practicar i desenvolupar la consciència emocional, tant si estan contents, alegres, etc., com si estan tristos, enfadats, enrabiats, sorpresos, com si tenen por, gelosia, etc. Així, ajudem els nostres fills a posar nom a les emocions, a identificar-les, a familiaritzar-s’hi i a ampliar un vocabulari emocional ric.


Altres finalitats dels contes, són immenses, doncs, van des del desenvolupament del llenguatge, de la memòria , de la creativitat, de la imaginació, de l’ afectivitat ( valors i normes) fins a l’expressió dels sentiments i necessitats, la creació de la pròpia personalitat, la lluita contra les dificultats a l’hora de llegir, etc. També, la cooperació i la interacció amb el grup, el coneixement de l’entorn de l’infant, la motivació, la introducció de nous aprenentatges, però , sobretot, porta als infants  a gaudir, a motivar, a imaginar i a descobrir tot un món inacabable la literatura.

El conte és una eina imprescindible per Educar la intel·ligència emocional, però  implica que els pares i mares i, també , els educadors, sàpiguen identificar els seus sentiments i i les seves emocions, en sàpiguen controlar l’expressió no pas reprimint-la sinó oferint models adequats d’expressió, especialment quan és tracta d’emocions negatives que solen ser més difícils de comunicar d’una manera respectuosa.

Educar amb intel·ligència emocional implica que tots nosaltres, pares i mares, sapiguem identificar els seus sentiments i i les seves emocions, sapiguem controlar expressió no pas reprimint-la sinó oferint models adequats expressió, especialment quan és tracta emocions negatives que solen ser més difícils de comunicar d’una manera respectuosa.

Però primer és imprescindible identificar, conscienciar i reconèixer les nostres pròpies emocions. Sinó ens serà difícil identificar i gestionar  les seves pròpies emocions

Els contes ens transporten a un món màgic. Amb ells podem viure emocions i sentiments. Nosaltres pensem que són imprescindibles per treballar amb els nens i les nenes , creant un vincle entre ells i qui el conta. És una forma d'apropar-nos a ells i elles i aconseguir que aprenguin divertint-se. Cada dia, hauríem de trobar l'estona per comunicar-nos amb els infants a través dels contes, ja que són una eina molt útil per transmetre aquestes emocions i sentiments .
El llibre, el conte, la revista, etc., doncs, s’han de convertir en una alternativa més d’oci,  s’ha de convertir en un amic durant el temps lliure. Però, també cal ensenyar-los a fer-los servir, a cuidar-los, a endreçar-los... El respecte cap els llibres és també molt important i cal , també, ensenyar-los a estimar.
Els infants, encara que no puguin llegir, poden mirar contes, imatges, relacionar dibuix paraula, etc... És una bona manera d’iniciar-los en la lectura.
Un lector, doncs, no neix, es fa! Per aquest motiu és tant important inculcar el valor de la lectura des del bressol.



"Un llibre és un dels millors regals que podem fer al nostre fill. Aconseguir que interessessin per la lectura és un regal que no té preu de cara el futur i al seu aprenentatge."
"

Us proposo un llistat de contes amb encant, emocions, sentiments i valors:
Contes de Begoña Ibarrola. Ed. Cruïlla 
Ø TOT ES CULPA TEVA         àTreballa sobre el sentiment de la  Culpa                      
Ø EL CLUB DELS VALENTS   à  Treballa la valentia
Ø LA HISTÒRIA D’EN DRACOLÍ  à  Treballa l’autoestima
Ø UN ÓS MOLT RONDINAIRE   à  Treballa l’amabilitat
Ø  EN GRESSOL I LA SEVA ESTRELLA  à  Treballa l’autoestima i confiança en sí mateix.
Ø  JA SOC EL GRAN à Treballa la gelosia

Altres autors, Cruïlla:

Ø L’ANNA NO VOL FER-SE GRAN.  Roser Rius à  Treballa la Gelosia
Ø L’ARTUR I EL MACARRÓ VIU. Gudule   à  Treballa la Inquietud
Ø L’ARTUR I EL MACARRÓ VIU. Gudule   à  Treballa la Inquietud

Col. BÀSICS XS. Cruïlla
Ø QUIN CAP DE SETMANA à  Treballa l’ emoció de l’estimació i el valor de la generositat. Laura Coll

Ø LA FESTA DE LA TARDOR  à   Treballa el reconeixement de  l’emoció de l’ alegria i el valor de l’esforç. Laura Coll

Ø EL MISTERI DE LES PESSIGOLLES à  Treballa el reconeixement de l’emoció de la por i el valor de la generositat. Laura Coll

Ø LA RÍNXOLS D’OR à  Treballa  l’ emoció de la sorpresa i el valor de la curiositat.
Ø LA LLEBRE I LA TORTUGAà  Un conte per parlar de l'emoció de l'alegria i el valor de la constància.
Ø LES SET CABRETES I EL LLOP à Un conte per parlar de l'emoció de la por i el valor de la prudència.
Ø EL VIATGE D’EN FLO à    Un conte per parlar de l'emoció de la sorpresa i el valor de la confiança
Ø EL PASTOR I EL LLOP àTreballa l’emoció de l’enuig i el valor de la sinceritat
Ø QUE ET PASSA MIOLA? à  Un conte per parlar de l'emoció de l'enuig i del valor de la confiança.
Ø UN FOLLET EN UN TEST à  Un conte per parlar de l’emoció de la sorpresa i del valor de la col·laboració.

ALTRES CONTES:

       ØTOTS SOU ELS MEUS PREFERITS    

Ø  EN CALVIN NO SAP VOLAR       

Ø  WOOLY Ed. Jaguar. 

 ØADIVINA QUANTO TE QUIERO 

  Ø BUSCAR

           ØLA TORTUGA TOT VA BÉ 

  ØTAL I COM ETS , ETS EL MILLOR  

 ØSENSE EXCUSES 

     ØDE QUÈ FA GUST LA LLUNA?ED. Kalandraka   

 Ø  EL PISPALLIBRES. Ed. Maevayoung   
   
 Ø EL DIES QUE LES CERES VAN DIR PROU. Ed. Andana

 Ø EL MOSTRE DE COLORS: .

 Ø L’ABELLA DE MÉS. Ed. Takatuka


 Ø CRÈIXER CONTES: 1O CONTES PER FER-SE GRAN Ed. Parramon

  ØEL GRAN LLIBRE DE LES EMOCIONS 

Ø  ENERGIES I REGULACIONS PER CRÉIXER. Ed Parramon 

ØCOM ESTÀ EL CLIMA. Ed. parramon 

Ø  L’EMOCIONARI Ed. Parramon

            Ø RECEPTES DE PLUJA I SUCRE. Ed. Thule

 Ø MONTAÑAS EN LA CAMA  

Ø  ELS VEÏNS DEL c/ QUISAP. Ed. Comanegra 

Ø  EL DIA QUE LA SAïDA VA ARRIBAR . Ed. Takatuka

Ø  MANUAL PARA SOÑAR . Ed. PALABRAS ALADAS 
  
  ØPER SEMPRE MÉS    
        
        ØADÉU, AVIA
                     t
  ØMÈS ENLLÀ DEL RIU  
     

  Ø EL DIES QUE LES CERES VAN DIR PROU. Ed. Andana


       N'hi ha molts i molts més... Aquests només són un exemple !
        
        Llegiu-los, disfruteu-los i gaudiu-vos amb els vostres fills i alumnes, farem persones més sanes i felices.
   




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada