IDENTIFICAR I EXPRESSAR EMOCIONS A TRAVÉS DELS CONTES
La lectura i audició dels contes
són magnífics recursos per educar les
mocions i comprendre el nostre món interior, alhora que els permet endinsar-se
en la vida d’uns altres, observant el món i les múltiples vivències que es
reflecteixen en una història des d’una distància que els dóna seguretat. Els infants poden identificar-se en diferents
personatges, situacions, històries, aventures... i projectar el seu propi món
de fantasies i creativitat, però, també, ens permet endinsar-nos, en la vida,
en els sentiments, en les inquietuds, els problemes, les vivències que en el
conte s’hi viuen, poden ajudar als infants a identificar les pors, els neguits,
la vergonya, la tristesa, l’alegria..., en definitiva les pròpies emocions i
necessitats. A partir, d’ identificar-les en els personatges propers dels
contes, els ajuda a entendre-les d’una manera diferent, a conèixer-nos a
nosaltres mateixos, a identificar les nostres emocions, els nostres sentiments,
les nostres limitacions, les nostres inseguretats, necessitats... i, alhora, a
compartir-les, a gestionar-les i a alliberar-les. Al mateix, temps, els
ensenyen un seguit de valors: esforç, amistat, compartir, confiança en si
mateix, a acceptar-se tal com són, etc., que els seran útils i bàsics per
créixer com a persones.
Amb ulls de nens i des de la distància, en tercera persona, ja que no són a ells els que els hi passa això, sinó als personatges dels seus valuosos contes, van prenent consciència de les seves pròpies emocions. Per tant, ja fanel primer pas és prendre consciència de
les seves emocions.
Una
bona manera de començar a treballar la nostra consciència emocional pot ser
responent a preguntes com ara:
·
Com es sent ( el personatge del conte...)?
·
Per
què es sent així, el ...?
· Li agrada
sentir-seaixí?
·
Què
pot fer per canviar i sentir-se millor?
· etc
Un cop
són capaços d ’identificar les seves emocions dels altres, com a pròpies, començaran a posar nom a allò que els passa i el pas següent, a detectar com es senten.
Quan més aviat comencem a utilitzar
aquests termes millor. Cal ensenyar els nostres fills, alumnes... a connectar amb si
mateixos perquè puguin comprendre, identificar i verbalitzar com
se senten. És important que dediquem i dediqueu un moment al dia a preguntar-los com se
senten. Qualsevol situació de la vida quotidiana és bona per practicar i
desenvolupar la consciència emocional, tant si estan contents, alegres, etc.,
com si estan tristos, enfadats, enrabiats, sorpresos, com si tenen por,
gelosia, etc. Així, ajudem els nostres fills a posar nom a les emocions, a
identificar-les, a familiaritzar-s’hi i a ampliar un vocabulari emocional ric.
Altres finalitats dels contes, són immenses, doncs, van des del desenvolupament del
llenguatge, de la memòria , de la creativitat, de la imaginació, de l’
afectivitat ( valors i normes) fins a l’expressió dels sentiments i
necessitats, la creació de la pròpia personalitat, la lluita contra les
dificultats a l’hora de llegir, etc. També, la cooperació i la interacció amb
el grup, el coneixement de l’entorn de l’infant, la motivació, la introducció
de nous aprenentatges, però , sobretot, porta als infants a gaudir, a motivar, a imaginar i a descobrir
tot un món inacabable la literatura.
El conte és una
eina imprescindible per Educar la intel·ligència emocional, però implica que els pares i mares i, també , els
educadors, sàpiguen identificar els seus sentiments i i les seves emocions, en
sàpiguen controlar l’expressió no pas reprimint-la sinó oferint models adequats
d’expressió, especialment quan és tracta d’emocions negatives que solen ser més
difícils de comunicar d’una manera respectuosa.
Educar amb
intel·ligència emocional implica que tots nosaltres, pares i mares, sapiguem
identificar els seus sentiments i i les seves emocions, sapiguem controlar expressió no pas reprimint-la sinó oferint models adequats expressió,
especialment quan és tracta emocions negatives que solen ser més difícils de
comunicar d’una manera respectuosa.
Però primer és
imprescindible identificar, conscienciar i reconèixer les nostres pròpies
emocions. Sinó ens serà difícil identificar i gestionar les seves pròpies emocions
Els contes ens transporten a un món màgic. Amb ells podem viure emocions i
sentiments. Nosaltres pensem que són imprescindibles per treballar amb els nens
i les nenes , creant un vincle entre ells i qui el conta. És una forma
d'apropar-nos a ells i elles i aconseguir que aprenguin divertint-se. Cada dia,
hauríem de trobar l'estona per comunicar-nos amb els infants a través dels
contes, ja que són una eina molt útil per transmetre aquestes emocions i
sentiments .
El llibre, el conte, la revista,
etc., doncs, s’han de convertir en una alternativa més d’oci, s’ha de convertir en un amic durant el temps
lliure. Però, també cal ensenyar-los a fer-los servir, a cuidar-los, a
endreçar-los... El respecte cap els llibres és també molt important i cal ,
també, ensenyar-los a estimar.
Els infants, encara que no puguin
llegir, poden mirar contes, imatges, relacionar dibuix paraula, etc... És una
bona manera d’iniciar-los en la lectura.
Un lector, doncs, no neix, es fa! Per aquest
motiu és tant important inculcar el valor de la lectura des del bressol.
"Un llibre és un dels millors regals que podem fer al nostre fill.
Aconseguir que interessessin per la lectura és un regal que no té preu de cara
el futur i al seu aprenentatge."
"
Us proposo un llistat de contes amb encant, emocions, sentiments i valors:
Contes de Begoña Ibarrola. Ed. Cruïlla
Ø TOT ES CULPA TEVA àTreballa sobre el sentiment de la Culpa
Ø EL CLUB DELS VALENTS à Treballa la valentia
Ø LA HISTÒRIA D’EN
DRACOLÍ à Treballa l’autoestima
Ø UN ÓS MOLT
RONDINAIRE à Treballa
l’amabilitat
Ø EN GRESSOL I LA SEVA ESTRELLA à Treballa l’autoestima i confiança en sí
mateix.
Ø JA SOC EL GRAN à Treballa la gelosia
Altres autors, Cruïlla:
Ø L’ANNA NO VOL FER-SE GRAN. Roser Rius à
Treballa la Gelosia
Ø L’ARTUR I EL MACARRÓ VIU. Gudule à
Treballa la Inquietud
Ø L’ARTUR I EL MACARRÓ VIU. Gudule à
Treballa la Inquietud
Col. BÀSICS XS. Cruïlla
Ø QUIN CAP DE SETMANA à Treballa l’ emoció de l’estimació i el valor
de la generositat. Laura Coll
Ø LA FESTA DE LA TARDOR à Treballa el reconeixement de l’emoció de l’ alegria i el valor de l’esforç. Laura Coll
Ø EL MISTERI DE LES
PESSIGOLLES à Treballa el reconeixement
de l’emoció de la por i el valor de la generositat. Laura Coll
Ø LA RÍNXOLS D’OR à Treballa l’ emoció de la sorpresa i el
valor de la curiositat.
Ø LA LLEBRE I LA TORTUGAà Un conte
per parlar de l'emoció de l'alegria i el valor de la constància.
Ø LES SET CABRETES I EL
LLOP à Un conte per parlar de l'emoció de la por i el valor de
la prudència.
Ø EL VIATGE D’EN FLO à Un conte per parlar de l'emoció de la
sorpresa i el valor de la confiança
Ø EL PASTOR I EL LLOP àTreballa l’emoció de
l’enuig i el valor de la sinceritat
Ø QUE ET PASSA MIOLA? à Un conte per
parlar de l'emoció de l'enuig i del valor de la confiança.
Ø UN FOLLET EN UN TEST à Un conte per parlar de
l’emoció de la sorpresa i del valor de la col·laboració.
ALTRES CONTES:
ØTOTS SOU ELS MEUS
PREFERITS
Ø EN CALVIN NO SAP VOLAR
Ø WOOLY Ed. Jaguar.
ØADIVINA QUANTO TE QUIERO
Ø BUSCAR
ØLA TORTUGA TOT VA BÉ
ØTAL I COM ETS , ETS EL
MILLOR
ØSENSE EXCUSES
ØDE QUÈ FA GUST LA LLUNA?ED. Kalandraka
Ø EL PISPALLIBRES. Ed. Maevayoung
Ø EL DIES QUE LES CERES VAN
DIR PROU. Ed. Andana
Ø EL MOSTRE DE COLORS: .
Ø L’ABELLA DE MÉS. Ed.
Takatuka
Ø CRÈIXER CONTES: 1O CONTES
PER FER-SE GRAN Ed. Parramon
ØEL GRAN LLIBRE DE LES
EMOCIONS
Ø ENERGIES I REGULACIONS PER
CRÉIXER. Ed Parramon
ØCOM ESTÀ EL CLIMA. Ed.
parramon
Ø L’EMOCIONARI Ed. Parramon
Ø RECEPTES DE PLUJA I SUCRE.
Ed. Thule
Ø MONTAÑAS EN LA CAMA
Ø ELS VEÏNS DEL c/ QUISAP.
Ed. Comanegra
Ø EL DIA QUE LA SAïDA VA
ARRIBAR . Ed. Takatuka
Ø MANUAL PARA SOÑAR . Ed.
PALABRAS ALADAS
ØPER SEMPRE MÉS
ØADÉU, AVIA
t
ØMÈS ENLLÀ DEL RIU
Ø EL DIES QUE LES CERES VAN
DIR PROU. Ed. Andana
N'hi ha molts i molts més... Aquests només són un exemple !
Llegiu-los, disfruteu-los i gaudiu-vos amb els vostres fills i alumnes, farem persones més sanes i felices.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada